Acties

Amnesty International is een activistische organisatie, die probeert met wervende acties zichtbaar te zijn in de samenleving en daarmee mensen van het belang van mensenrechten te overtuigen. Ook in Maastricht voert de Amnesty-groep al meer dan 30 jaar publieksacties uit.

Amnesty Maastricht is sinds 2006 bijzonder in het nieuws door de arrestatie van haar groepslid Abdullah al-Mansouri. Vanaf dat moment vraagt Amnesty Maastricht aandacht voor zijn lot, om consulaire bijstand en een eerlijk proces. Na meer dan 8 jaar intensief actie voeren werd hij in 2014 op vrije voet gesteld. Daarmee heeft onze groep van dichtbij ervaren dat actie voeren wel degelijk nut heeft en verschil kan maken!

Amnesty Maastricht zet zich ook in voor andere acties en campagnes van Amnesty, bijvoorbeeld rondom sportevenementen zoals het WK Voetbal in Brazilië en de Olympische Winterspelen in Rusland. Ook organiseren we elk jaar acties in het kader van de internationale dag van de Rechten van de Mens rond en op 10 december. In 2013 deden we ook mee aan de Campagne “Vreemdelingendetentie in Nederland”. Daarnaast zijn er veel landenacties die inspelen op de actualiteit, zoals voor Syrië, China, en Turkije. En we kijken niet alleen ver weg maar werken ook samen met de gemeente Maastricht aan het lokale mensenrechtenbeleid. Het archief aan de linkerkant van de pagina’s op deze website geeft een goed beeld van onze activiteiten in de afgelopen jaren.

Onder het motto “Gebruik je macht” voert Amnesty Nederland kort lopende acties uit voor individuen die het slachtoffer zijn van mensenrechtenschendingen. Door snel te reageren via email, sms of via de nieuw ontwikkelde Urgent Action App kunt u echt iets betekenen voor mensen die ver weg in de problemen zitten. U kunt zich voor deze spoedacties opgeven via de website van Amnesty Nederland: https://spoedacties.amnesty.nl/

Wilt u meer weten over de activiteiten van Amnesty Maastricht of hier zelf aan meewerken, stuur dan een e-mail naar acties@amnesty-maastricht.nl